Hvem er vi?

Velkommen til Stjerneskuddet.

Vi holder til huse i en toetagers bygning midt i et grønt villakvarter. Vores hus blev opført som daginstitution i 1996 og er velindrettet både indenfor og udenfor.

Vi er to vuggestuegrupper og to børnehavegrupper, i alt cirka 68 børn. Dertil er vi 12 pædagogiske medarbejdere, en pædagogisk leder og køkkenpersonale. Vi nyder godt af at være et forholdsvis lille hus, hvor vi let lærer hinanden at kende.

Udeliv

I Stjerneskuddet vægter vi udelivet højt: Vi er ude i al slags vejr. Vores legeplads når hele vejen rundt om huset. Den er ikke stor og har brugsspor efter aktiv leg, men den tilbyder et motorisk stimulerende miljø, er et sted hvor vi kan plante grønne planter - og er fuld af hyggekroge, hvor børnene kan lege i fred i mindre grupper. Ikke desto mindre glæder vi os til, at vi lige om lidt får legepladsen renoveret og gjort endnu mere attraktiv for både små og lidt større.

I børnehaven tager vi ofte på tur. Vi bruger nærområdets grønne områder som Grøndalsparken og Skibelund Legeplads, men tager også længere væk. Jo ældre børnene er, jo længere ture tager vi på. Vuggestuebørnene er især på legepladsen. For de allermindste giver legepladsen nemlig masser af motoriske og sansemæssige indtryk og udfordringer.

Indeliv

I stueetagen ligger køkkenet lige ved indgangsdøren. Her laver vi morgenmad, frokost og mellemmåltider til alle børn hver dag. Så her dufter ofte af alt fra hjemmebagt brød til lækre supper.

Også vuggestuerne bor i stueetagen, og deres garderobe er også fællesrum, hvor de to grupper ofte mødes. De mindste, under to år, sover udenfor i barnevogne, og når de fylder to, sover de inde på madrasser og i soveposer.

På første sal bor vores to børnehavegrupper. Lige ved siden af dem er husets fællesrum, som børnehaverne bruger flittigt til leg, gruppeaktiviteter og frokostgrupper. Husets kontor ligger også på første sal. Her har vores pædagogiske leder sin arbejdsstation.

Pædagogikken i rutiner, relationer og det nære

Børn lærer bedst, når de oplever, at de kan. Derfor vægter vi at indarbejde gode læringsmiljøer i dagligdagens rutiner og almindelige aktiviteter: Det er dem, der er allerflest af. I Stjerneskuddet har vi pædagogik i alt, hvad vi gør, og børnene er i læring hele dage: Måltidet er pædagogik. At gå i garderoben er pædagogik. At være på legepladsen og vende en snegl er pædagogik.

Vores hverdag er også præget af et stort fokus på relationer, både relationerne mellem barn-voksen og barn-barn. Vi deler os ofte op i mindre grupper, hvor vi har rigtig god mulighed for at være tæt på hinanden, se hinanden og opleve ting sammen. Nærheden gør det nemmere for os at tilrettelægge den pædagogiske hverdag for børnene: Ser vi et særligt behov, planlægger vi gerne de pædagogiske aktiviteter ud fra det. Og så er børnenes perspektiver helt centrale for vores arbejde for at skabe et stærkt pædagogisk læringsmiljø. Vi lytter til børnene og bruger deres feedback og input, til at planlægge aktiviteter og ture.

Hvad der er betydningsfuldt for børnene, kommer fx til udtryk, når de tegner, fortæller eller viser ting og steder, der er vigtige for dem. Måske børnene i vuggestuen bliver optaget af historien om Bamse og Kylling, som den voksne læser for dem på stuen, og bagefter griber på legepladsen i en “fang Bamse"-leg. Eller i børnehaven, hvor vores fælles samtaler er så vigtige. Her har vi som voksne mulighed for at gribe dét, der optager børnene her og nu. De samtaler kan være spontane, når vi sidder sammen og tegner, spiller eller maler eller være planlagte, fx ved en samling eller når vi sidder sammen rundt om frokostbordet.