Mad og måltider

I Stjerneskuddet har forældrene valgt fuld forplejning til børnene, og vi serverer hver dag ernæringsrigtig og skøn kost til børnene.

Børn har brug for god og sund mad – fordelt på alle dagens måltider – for at kunne være oplagte og fungere godt i en aktiv hverdag. Et barn der er sulten, bliver let inaktiv, ked, og frustreret. Børns sundhed begynder derhjemme, men mange børn er hos os en stor del af dagen. Derfor har vi et ansvar for at inspirere og præsentere børnene for nogle gode madvaner og forskellige fødevarer. Det gør vi fx ved at opfordre til at smage, måske bare tage lidt på tallerkenen. Børnene bliver aldrig tvunget til at spise noget bestemt. I stedet vurderer vi, om der fx skal hentes noget brød til et barn i stedet for dagens ret, men vi vil altid først forsøge at få barnet til at smage.

Vi har hentet inspiration til vores kostpolitik fra Fødevarestyrelsen og Københavns Madhus. Vi tilstræber, at minimum 90 % af kosten består af økologiske fødevarer, ligesom vi producerer så meget som muligt selv: Næsten alt vores brød bager vi selv, ligesom vi skærer/hakker kødet selv. Desuden bruger vi årstidens fisk, frugt og grønt.

De daglige måltider

Til de børn, der ikke har spist hjemmefra, tilbyder vi hver dag morgenmad fra klokken 7.00-7.30.

Vi serverer formiddagsmad klokken 9.00 i vuggestuen og cirka 9.15 for børnehaven. Formiddagsmaden
består af grøntsager, fx broccoli eller blomkål, og noget brød. Det er mad med gods i til resten af dagen.

Frokosten serveres hver dag omkring klokken 10.45-11.00, Vuggestuen spiser lidt tidligere end børnehaven. Ved indgangen kan I se, hvad den ugentlige madplan byder på. Det kan fx være rugbrød med pålæg, fisk, kød eller vegetarretter, grød og suppe.

Eftermiddagsmaden spiser vi ved 14-tiden. Oftest får vi hjemmebagt brød med frugt eller grønt til. Men dagens måltider er afstemt, så de passer sammen. Får vi en tung frokost, spiser vi noget lidt lettere senere - og omvendt.

Børnene tilbydes vand - både til og uden for måltiderne - og mælk i de doser, der anbefales.

Nogle gange spiser vi på legepladsen, og er vi på tur, spiser vi enten madpakker lavet i køkkenet eller smører madder på stedet.

Mad og pædagogik

Der er rigtig meget pædagogik i måltidet. Vi har fokus på selvhjulpenhed, struktur og madro omkring måltiderne. Det betyder, at vi inddrager børnene i det omfang, de kan, i at dække bord og rydde af bordet, eller for vuggestuebørnenes vedkommende, at de selv lægger deres hagesmækker til vask efter maden. Børnene har også mulighed for selv at øse op og sende rundt - og vi arbejder med at huske, at der skal være til de andre. De helt små vuggestuebørn bliver hjulpet med at spise, men vi støtter børnene i selv at kunne.

I børnehaven arbejder vi med spisegrupper, som er sammensat efter overvejelser om børnenes alder, selvhjulpenhed og relationer. Vi justerer dem, hvis vi ser et behov, fx for at etablere nye venskaber eller knytte børnefællesskaberne tættere sammen.

Kosthensyn

Lider barnet af allergi, eller må barnet ikke få særlige fødevarer på grund af familiens religion, tages der hensyn til dette. Spiser familien kun halalslagtet kød, kan vi i stedet tilbyde barnet gode vegetarretter. Vegetarretter kan også tilbydes til andre børn efter behov.

Læs eventuelt mere på Københavns Kommunes hjemmeside: Mad for børn i vuggestue og børnehave